|
Mezi platinovými a iridiovými svíčkami není v praxi téměř žádný rozdíl. Mezi těmito dvěma typy a originálními svíčkami je však rozdíl značný. Iridiové svíčky mají laserem navařené elektrody z kovu iridia. Tyto elektrody mají mimořádně malý průměr, 0,6 mm, který umožňuje lepší zapalování směsi v nízkých i vysokých otáčkách, navíc motor běží čistěji.
Platinové zapalovací svíčky také poskytují zvýšenou životnost a spolehlivost zapálení při obtížných spalovacích podmínkách, navíc díky velmi tenké středové elektrodě může být zapalovací napětí nižší, což zvyšuje spolehlivost zapálení směsi.
Klasické svíčky se s najetými kilometry opalují a tím postupně slábne jejich jiskra. Proto je obvyklý termín výměny klasických svíček jen asi 12 tisíc km. Naproti tomu platinové a iridiové svíčky se nevypalují prakticky vůbec, protože jsou vyrobeny z výrazně odolnějších materiálů. Tím dlouhodobě zajišťují stálou vzdálenost mezi elektrodami, a proto dávají po celou dobu životnosti stejnou jiskru, která je navíc díky tenčímu hrotu jiskřiště i silnější. Výrobce svíček říká, že by tím teoreticky mělo dojít i k nepatrnému nárůstu výkonu nebo zlepšení průběhu výkonu, ve vašem případě bych ale neočekával nějaký znatelný nárůst. Je ale dost možné, že se výměnou skutečně zlepší průběh a spotřeba, ale hlavně výrazně prodloužíte interval výměny svíček oproti klasickým. Životnost platinových a iridiových svíček bývá kolem 40 tisíc km, tedy více než dvojnásobná oproti normálním svíčkám. To je jejich největší výhoda. Ale není jediná: zákazníci hlásí, že motorky, které měly v základu obyčejnou svíčku, jdou po výměně za iridiové podstatně lépe startovat, lépe jedou a lépe dr��í volnoběh. To vše by se mělo vztahovat i na váš motor.
Robert Seemann, Yacomi, dovozce svíček NHK - vyšlo v ČMN 2012/35
|