|
Kola jsou z poměrně křehkého materiálu, a pokud se do opravy pustíte kladivem nebo palicí, zpravidla pouze ohnutý nebo lehce naštípnutý límec urazíte a naděláte tak víc škody než užitku.
Poškozený ráfek zuju a přinesu k odborníkovi, ten posoudí stav. Upne ho na stolici, zatočí se s ním, jestli je vychýlen z osy – lidově řečeno jestli šmajdá a jak moc. Šmajdá-li ráfek v rámci bezpečné srovnatelnosti – aniž by se riskovalo následné prasknutí, není proč zoufat.
Pokud je například ohnutý nebo uražený kus lemu, ráfek se stále dá dovařit přidaným patřičným materiálem (hliníkových a hořčíkových slitin je mnoho druhů a přídavný svařovací materiál se musí pečlivě vybrat). Porovnat, dovařit, obrobit límce a začistit. Záleží, jak moc je oprava náročná, ale bouchnutý lem by vás měl vyjít něco přes 500 Kč, středně těžké poškození, kde už je potřeba o něco více dovařovat a následně obrábět, se pohybuje okolo 1000 Kč.
Větší rekonstrukce se mohou dostat až k několika tisícovkám, ale to už se bavíme o situaci, kdy máte doma například supersport nebo unikátní stroj, na který nový ráfek stojí 30 000 nebo také 60 000 Kč.
Že by opravené kolo v dalším provozu prasklo, se bát nemusíte, pakliže je oprava provedena odborně a správně. Určitě ale dobře vybírejte dobrého řemeslníka.
Barva na ráfku zpravidla nevydrží ani při rovnání menšího vyboulení. Materiál se musí prohřát důkladně celý a barva v místě opravy a blízkém okolí povolí. Ze servisu je kolo tedy mechanicky opraveno a je připraveno pro lakýrníka – ten samozřejmě musí jemně dotmelit, plniče, atd...
|