|
Nejsolidnější opravou volnější díry pro ložisko, pokud bys měl například motorku s drahými litými koly, je profesionální vyvložkování otvoru pro ložisko (pokud je v náboji dost materiálu)
Jestli potřebuješ levné rychlé řešení a vnitřní plocha pro ložisko v náboji ještě není vydřená, můžeš to v tomto případě zkusit s důlčíkem a kladívkem. Jemně, rovnoměrně a pravidelně s citem poťukej důlčíkem celý vnitřní povrch otvoru pro ložisko. Každým úderem důlčíku se totiž vytlačí část materiálu náboje nad okolní povrch a tím se zmenší efektivní průměr otvoru, do kterého pak půjde ložisko naklepnout už těsněji a bez vůle.
Z podstaty věci samozřejmě vyplývá, že tento způsob opravy nevydrží tolik jako původní náboj, ale kvalitu opravy můžeš podstatně vylepšit zalepením ložiska. Lepidla na zajištění ložisek fungují docela spolehlivě, i když nejsou úplně levná. Nejznámější je asi Loctite, ovšem je jich moc druhů, takže po tobě nejspíš budou chtít v prodejně vědět, jak přesně velkou vůli potřebuješ zalepit, což se ti asi ve tvých podmínkách bude špatně měřit. Minimálně stejně dobře užitečný pro tebe bude například zajišťovací prostředek na ložiska od firmy Retech – Studlock, který funguje na každou vůli od nuly až do 0,3 mm.
Až budeš nové ložisko montovat, nezapomeň před jeho montáží vložit do kola rozpěrku a také nové ložisko vždy montuj tou stranou, na které je vyraženo jeho označení, směrem ven, aby bylo k přečtení. Kdykoli pak bude zapotřebí nové ložisko, snadno na ložisku najdeš, jaký rozměr potřebuješ.
A ještě jednu radu: pokud měníš ložiska v kole, vždy se mění obě dvě (všechna) najednou.
|