|
Ať už se jedná o Yuki, či ostré krosové jednoválce - ventily se seřizují vždy, když nejsou stlačovány vačkou. Této situaci odpovídá poloha pístu v horní úvrati, ovšem nezapomeňme, že píst je u čtyřdobých motocyklů v horní úvrati dvakrát za jeden spalovací proces. Jednou mezi procesem výfuku a sání a podruhé ve fázi, při které ventily seřizujeme. Je to horní úvrať mezi kompresí a expanzí, kdy jsou oba ventily uzavřené a netlačí na ně vačka. V tuto dobu musí mít ventily výrobcem předepsanou vůli, samozřejmě na vychladlém motoru.
Jak zjistím horní úvrať?
Tu správnou horní úvrať nastavíme na motoru jednoduše. Vymontujeme zapalovací svíčku, abychom motorem mohli snáze otáčet. Otáčet s ním do správné polohy budeme prostřednictvím alternátoru, z jehož krytu vymontujeme plastovou záslepku, abychom se dostali klíčem k centrální matici jistící rotor. Přes ni pak můžeme otáčet klikovou hřídelí. Dále sejmeme druhou, menší plastovou krytku alternátoru, která nám umožní kontrolovat rysky na rotoru alternátoru. Pomocí tohoto průhledu nastavíme alternátor proti rysce „T“ reprezentující horní úvrať mezi kompresí a expanzí.
Pokud z nějakého důvodu rotor alternátoru rysky postrádá nebo se k nim nedostaneme, lze nastavit horní úvrať i tzv. od oka pomocí měrky, zastrčené do spalovacího prostoru skrz montážní otvor svíčky. Pokud se uchýlíme k této variantě, dáváme si maximální pozor, abychom do spalovacího prostoru nezanesli nečistoty nebo si měrku ve válci nezalomili. To, že jsme nastavili tu správnou ze dvou horních úvratí, zjistíme pohmatem na ventilech, které by v této správné poloze měly mít alespoň vůli. A právě tuto vůli budeme měřit.
|