|
Výběr řetězu je totiž těžší o to, že nějaké porovnávací testy řetězů nejsou běžně dostupné a ani zkušenosti jiných motorkářů nejsou 100% přenosné - se stejným řetězem může někdo ujet třeba i 1,5x více než jiný. A nemusí to být jen lepší péčí o řetěz nebo neježděním v zimě, je to také o způsobu jízdy. Největší „sodu“ totiž nedostává řetěz od plného tahu motoru, ale od rázů při řazení nebo např. při zaklapnutí plynu.
Rozdíly mezi řetězy jsou dané zejména konstrukcí a materiálem řetězu. Co do kvality výroby je totiž sladkým tajemstvím, že mnoho nejznámějších značek řetězů, které mezi sebou tolik soupeří na trhu, se vyrábí v jedné továrně. Tyto řetězy samozřejmě nejsou úplně shodné, každý výrobce má specifické požadavky na tvar článků, průměry čepů, materiál atd. Tyto řetězy ovšem mají díky lepší technologické základně oproti neznačkovým znatelný rozdíl nejen v pevnosti a jeho dílenském zpracování, ale například i v tření (výkonových ztrátách), což se může znatelně projevit i na výkonu motocyklu.
Rozdíly tedy existují nejen mezi jednotlivými značkami řetězů, ale navíc každý lepší výrobce v daném rozměru vyrábí několik provedení řetězů, které se liší barvou, použitím O nebo X kroužků, ale zejména pevností v tahu, která je jedním z hlavních ukazatelů, jak se řetěz bude provozem prodlužovat. A tady se velice často dělá chyba, protože se porovnávají hrušky s jabkama – řetězy různých pevnostních kategorií.
Základní věcí při koupi řetězové sady by tedy mělo být zjištění kvalitativní a pevnostní třídy uvažovaných řetězů, jejich pevnost v tahu, a teprve ty pak porovnávat. Například pro váš motocykl CBR900RR, který má předepsán řetěz „530“, japonský výrobce řetězů DC doporučuje řetěz DC A530/8-108, „zlatý“, s pevností v tahu 4710 kg. Ovšem řetězy „530“ vyrábí jen DC v mnoha pevnostech od 3850 do 4710kg, přičemž například už řetěz s pevností 4300 kg je pro váš motocykl považován za nedostačující. Nikoliv z hlediska pevnostního (co do pevnosti například bez problému vydrží několikahodinový závod českého mistráku supersportů i motokrosový bezkroužkový odlehčený řetěz „520“), nedostačující je z hlediska dlouhodobé životnosti. Rozdíl pevností 4710 a 4300 kg je jen cca 10 %, ale slabší řetěz by bylo nutné vyměnit možná už o 1/3 dříve než doporučovaný typ, který by při pravidelném mazání, čištění a napínání měl vydržet stejně jako řetěz originální, to jest více než 25 tisíc km, a to i při sportovní jízdě.
Při výběru řetězu je dobré věnovat pozornost údaji o pevnosti v tahu i proto, že se u českých e-shopů začíná stávat zvykem, že v honbě za „nejlepší cenou na trhu“ nabízejí řetězy známých značek, ale v nízké třídě pevnosti. Výsledkem porovnání skutečných pevností může být klidně také zjištění, že nejlepší řetěz menšího výrobce má o poznání horší pevnost v tahu (popř. vyšší valivý odpor či hmotnost), než střední řetěz kvalitní japonské značky.
Nechceme a nemůžeme se tu pouštět do spekulací, zda sada za 4000 Kč vydrží 1,6x více než sada za 2500 Kč, ale pokud se vám zdá jedna nabídka drahá a u jiné si nejste jistí, tak mezi těmito dvěma extrémy je spousta jiných možností. Nabídka na trhu je opravdu bohatá.
Když řetěz, tak celou sadu
Vy to podle znění otázky zřejmě víte, ale kvůli obecnému povědomí jen dodáme, že řetěz se mění zásadně s celou řetězovou sadou, tedy řetěz, pastorek i rozeta najednou. Životnost rozety a pastorku totiž nikdy nedosáhne životnosti dvou řetězů, a i když řetězové zuby vypadají na první pohled v pořádku, při detailním rozboru nesou známky opotřebení, které o to rychleji nový řetěz zničí.
Láďa Záruba - ČMN
|