|
Předpokládám, že máš na mysli velikost hlavních trysek v karburátorech. Touto tryskou, tedy přesně kalibrovaným otvorem musí protéct prakticky veškerý benzin potřebný pro chod motoru. Jeho dodávku je však potřeba regulovat podle okamžitého zatížení a otáček motoru a k tomu slouží palivová jehla a její horizontální pohyb. Na základě difuzního jevu - podtlaku vzniklého prouděním vzduchu zúženým prostorem - je palivo přes trysku vysáváno vzhůru a smíšeno se vzduchem. Průměr trysky, výška sloupce, kterou je palivo nuceno překonat, a rychlost proudění určuje takzvanou bohatost směsi (zjednodušeně řečeno).
Tryska má tedy na bohatost rozhodující vliv a není možné ji svévolně měnit. Řada "kutilů" si myslí, že větší tryska znamená vyšší výkon, ale není to pravda. Výsledkem bude neúměrná spotřeba a výkon půjde dolů, současně je více namáhán a znehodnocován motorový olej. Opačný extrém, neboli zmenšení trysky má rovněž neblahé následky. Velmi chudá směs markantně zvyšuje teplotu ve spalovacím prostoru, může způsobit i propálení pístu, potíže s chlazením nebo detonační hoření, ale výkonu rovněž nepřispěje.
Jak vidět, změna trysky je podmíněna dalšími úkony a je třeba ji provádět se znalostí věci, jinak můžeš v krajním případě i poškodit motor.
|