|
zatuhlý plyn může mít hned několik příčin, počínaje nečistotami v plynové rukojeti, konče zatuhlým mechanismem klapek sacích hrdel. Pokud provedeš kontrolu a údržbu všech komponent plynu, určitě tím nic nezkazíš.
Začni demontáží domečku sdružených ovladačů na pravé straně řídítka u plynové rukojeti. Po jeho rozebrání a demontáži závažíčka z řídítka budeš moci sesunout plynovou rukojeť. Řídítko i rukojeť řádně odmasti a vyčisti. Nedoporučuji plynovou rukojeť na vnitřní třecí straně mazat. Mazivo po nějaké době ztuhne a začne na sebe lepit nečistoty, což volnému chodu rukojeti nepřispívá.
Jako další krok zkontroluj stav bovdenů a lanek jimi vedenými. Ke škrticím klapkám vedou od plynové rukojeti dvě lanka. Jedno tažné a jedno vratné. Obě musí procházet bovdenem bez známek zasekávání. Bovden by také neměl být zvenku viditelně narušen.
Pokud je až sem vše v pořádku, zbývá zkontrolovat a vyčistit mechanismus škrticích klapek, které oběma lanky přímo ovládáš. Na vratné pružině i ve zbytku mechanismu, především uprostřed čtveřice vstřiků v pomocné pružině, se usazuje mastnota, která na sebe váže špínu z prostoru motoru. Vzniká tak tuhá pasta, která má za následek postupné zatuhnutí celého mechanismu. Nejjednodušší způsob, jak mechanismus vyčistit, je prostříkat celý systém technickým benzínem, ideálně ve spreji, který mastnotu a nečistoty rozpustí a vytlačí pryč.
Mechanismus je poté potřeba opět namazat, avšak mazivem, které nevykazuje po vytěkání rozpouštědel velkou tuhost a lepivost. Tudíž běžné spreje na mazání řetězu nebudou tím pravým. Rozhodně nic nezkazíte legendárním WDéčkem. Mně se však za roky praxe nejvíce osvědčilo mazivo na řetěz od ELFu, které má velice specifické a výhodné parametry nejenom pro mazání řetězu. Nelepí, odpuzuje vodu a aplikuje se formou expanzní pěny, takže se dostane všude tam, kam má.
Po takovéto komplexní údržbě by měl být mechanismus plynu absolutně „plynulý“ a lehce ovladatelný.
|