|
Nejprve je tedy zapotřebí se rozhodnout, zda je opravdu dobrý nápad pumpu odpojit, pokud funguje. Ano, nese s sebou jisté riziko, které může způsobit škody na motoru, ale pohodlí, které přináší řidiči v podobě rezervoáru a automatického přimazávání motorového oleje, je také veliké. Navíc moderní olejové pumpy dávkují olej přiměřeně aktuálnímu zatížení motoru.
Pokud se pumpu rozhodneš odpojit a budeš olej přimíchávat ručně, na benzínce strávíš víc času a budeš podstatně špinavější. Musíš s sebou vozit flašku s olejem, pak dávkovač (nejčastěji v podobě větší injekce), kterým budeš odměřovat množství oleje. Pokud zrovna nenatankuješ celočíselné množství paliva v litrech, bude se ti mnohdy hodit i kalkulačka.
Když se podíváš do manuálu od motorky, nalezneš tam doporučený poměr mazání oleje ku benzínu. Ten závisí na konstrukci motoru a především jeho pracovních otáčkách. Do Pionýra tak stačí mísit poměr 1:50 kvalitního oleje, kdežto vysokootáčkové dvoudobé motory potřebují i 1:20 plně syntetického oleje.
Každý má svůj osvědčený recept, ale je dobré odrazit se od údaje doporučeného výrobcem a pak s tímto poměrem hýbat lehce nahoru i dolu dle podmínek. V tomto případě však platí dvojnásob přísloví „Kdo maže, ten jede“, takže je vždy lepší dát do nádrže ještě bonusového panáčka navíc.
Za dobu mé praxe se mi osvědčil, konkrétně u tvého motoru, poměr 1:40. Například Richard Dener z D&K racingu doporučuje poměr 1:30, který se jemu jeví jako ideální a za dlouhá léta nezklamal v náročném krosovém nasazení.
|