|
Na semaforu náročnosti sice výměna gufer svítí hodně silně, taky vidlice jsou od každého výrobce jiné, ale hlavně bys potřeboval servisní manuál. Ale jako hrubý návod ti moje odpověď třeba pomůže. Mimochodem ti ale můžu říct, že dělat na motokrosce vidlice 2–3x do roka, pokud trochu jezdíš, je zcela běžné, není to nic výjimečného.
Nejdřív se ale pokusíme vyléčit tvoje stávající tekoucí vidlice bez jejich rozebrání. Můžeš zkusit stáhnout prachovku a zkrátit tu tenkou pružinku, která vede kolem dokola. Rozpleť (rozšroubuj) ji, na férovku ji ustřihni asi tak o čtyři milimetry na té nezúžené straně a zatoč ji znovu do sebe. Předem ji ale musíš předkroutit v protisměru, aby se ti „nezaosmičkovala“. Na chvíli tohle pomáhá, možná do konce tréninku, je to prostě nouzovka. Pro co nejlepší funkci vidlice udržuj prostor mezi prachovkou a guferem neustále v čistotě, občas je dobré prachovku stáhnout a vyčistit zevnitř, pak ji vystříkat WD40. Určitě po mytí motorky wapkou nebo když ti zaschne bláto na vidlici. Tam je hodně důležité nejdřív strhnout to bláto hadrem, protože když se rozjedeš bez očištění, břit prachovky nenávratně ihned poškodíš.
Rozborka
Nejdřív nech utéct odvzdušňovacími šroubky natlakovaný vzduch z vidlic. Pak, ještě před povolením vidlic v brýlích, lehce povol (nevyšroubovávej) obě horní zátky (oba velké šestihrany, vnitřní i vnější), aby se pak daly snáze vyšroubovat. Po vyndání vidlic je otoč vzhůru nohama, stáhni prachovku a vyjmi šroubovákem opatrně drátěný pojistný kroužek, který zajišťuje gufero, a dále povol spodní zátku vidlice (se šroubkem útlumu). Pak vidlici rukama stlač do sebe, dolní zátka s ovládací tyčkou útlumu ti vyjede ven, zapři si vidlici zespoda o ponk a dvěma klíči spodní zátku kompletně vyšroubuj.
Vypusť olej z vidlice(většinou je to pěkný humus), zbytek oleje vypumpuj, všechno to pečlivě zachyť do nádoby s měrkou, abys viděl, kolik oleje jsi ve vidlici měl.
Z druhé strany vidlice vyšroubuj a vyndej již dříve povolenou horní zátku s ovládacím mechanismem útlumu a pružinu i s jejím nástavcem. (Pokud měníš jenom gufera, nemusíš patronu vidlice vůbec rozebírat). Pořádně utáhni (ale tak, abys ji nepoškodil) vidlici do bytelného svěráku a silou rozcukni obě části vidlice od sebe. Možná to na poprvé nepůjde, někdy to chce více síly na vyklepnutí kluzáku z nosné trubky, někdy až trochu brutality, je to o zkušenosti, někdy můžeš zničit teflonové futro.
Z nosné trubky sundej postupně prachovku, pojistný kroužek, gufero, mezikroužek, druhý mezikroužek a teflonové futro. Aby sis pamatoval, jak to bylo složené, nafoť si to nebo namaluj!
Sborka
Zkontroluj povrch kluzáku. Musí být bez jakéhokoliv poškození, bez škrábanců a kráterů od kamínků. Všechny groty musíš srovnat a kluzák přelíznout smirkovým papírem o drsnosti 1000 nebo 2000. Tohle je ale poměrně fajnová práce, kterou bez zkušeností můžeš víc pokazit než napravit, a proto je vždycky lepší obrátit se na odborný servis nebo na někoho, kdo má víc zkušeností a možností opravy. Dále zkontroluj teflonové futro. Futýrko je v háji, pokud není teflon celistvý, je setřený a místy je vidět bronz. Ale i když je teflon v pořádku, mohou v něm být zadřené šupinky hliníku. Ty opatrně vyndej nehtem. Všechny díly vypláchni v benzínu, např. ve starém pekáči, abys co nejvíce bordelu dostal pryč.
Pak budeš nasazovat nová gufera. Předtím jemně namaž jejich třecí plochy tlumičovým olejem, i futra a prachovku. Nedoporučuji z vlastní zkušenosti používat vazelínu, vazelína akorát vytvoří hnízdečko, ve kterém se zachycuje tvrdý prach a další nečistoty, které pak poškrábají kluzný povrch vidlice, navíc se vazelína z kluzáku těžko stírá.
Pak omotej vršek kluzáku izolepou, abys nové gufero nepoškodil. Na kluzák naláduj popořadě teflonové futro, druhý mezikroužek, první mezikroužek a gufero, pojistný kroužek a prachovku. Celý kluzák zasuň do nosné trubky a po jednom je nasazuj, popřípadě narážej. K tomu budeš potřebovat speciální narážeč nebo třeba rozpůlenou trubku, vem, kde chceš, chlape.
Nasaď zpátky horní zátku s mechanismem, zespoda zastrč tyčku a spodní zátku, opět dvěma klíčema ji utáhni nafest, horem nalij olej, přesné množství si musíš někde zjistit, třeba v servisním manuálu nebo podle množství toho vylitého „humusu“. Buď absolutně přesný. Našroubuj a dotáhni horní i dolní zátku a máš hotovo. Opakuju ale, udělat dobře vidlice není tak úplně jednoduché, chce to zkušenosti, a tak až třeba zjistíš, že máš od montáže omlácený povrch kluzáku, stav se a objednáme nový :o).
Láďa Záruba - ČMN
|