|
Odpověď odborníka:
Odpovídá:
Martin Vachule, spolumajitel servisu motocyklů MV2, Praha 9 Čakovice
Ve válci, kde je svíčka cihlově hnědá, je bohatost směsi správná. Ve válci, kde je svíčka bílá, je směs chudá. Obecně platí: černá svíčka – bohatá směs, cihlová svíčka – Ok, bílá svíčka - směs je chudá. A na chudou směs pozor, protože chudá směs rovná se vysoké spalovací teploty a zvýšená možnost zadření.
Nejspíš asi budete chtít začít tím nejsnazším - prostým seřízením šroubku bohatosti směsi. U Afriky má každý válec svůj vlastní karburátor, a šroubek bohatosti směsi je vždy ve spodní části patřičného karburátoru v blízkosti hrdla do difuzoru. Zašroubováním se směs ochudí, takže vy jej vyšroubujte, ale s citem, šroubek je hodně citlivý, pracuje se po čtvrt otáčkách. Pokud se to tím spraví, budiž vám přáno, ale já bych v každém případě doporučoval kompletně rozebrat a vyčistit karburátor, a nechat udělat synchronizaci. Zkontrolujte také správnou velikost trysek. Může se stát, že například někdo už karburátory i čistil, ale často se zapomíná vyšroubovat a vyčistit šroubek bohatosti směsi. Tohle se ale vždy musí udělat, jinak karburátor nebude fungovat správně. Také zejména na starších karburátorech může být podtlaková membrána v karbci poškozená. Nemusí být ani popraskaná, ale může v ní být třeba jen mikroskopická dírka, a pak se karburátor chová divně a nejde seřídit.
To práskání do výfuku se nejspíš automaticky vyřeší tím karburátorem, chudá směs totiž ráda střílí do výfuku, ale záleží například také na tom, jestli je výfuk originální, laďák, anebo, což je vůbec nejhorší, na brutála provrtaný sériový výfuk (…ať to má hustej zvuk, voe), dále jestli je standardní filtr nebo nějaký bavlněný a podobně. Pokud toho střílení však není moc, není to nic, co by motoru nějak vážně škodilo.
|