|
Problém se startérem je poměrně běžný, avšak jeho příčin může být mnoho.
Může být přerušen ovládací vodič startovacího relé (od tlačítka k relátku). Ty jsi však napsal, že ti po stisku tlačítka pohasne kontrolka neutrálu, což znamená, že relátko nějakým způsobem sepne a obvod má pravděpodobně moc velký odpor. Sepnutí relé by jsi měl být schopen slyšet i pouhým poslechem, protože relátko je mechanická elektromagnetická součástka a tudíž slyšitelně cvaká. A právě v relátku se může skrývat mnoho závad.
- Motor, respektive startér, může být špatně ukostřen a vzniká nepřípustně velký přechodový odpor.
- Do zkratu s kostrou se může dostat přívodní vodič startéru nebo může být naopak někde zcela přerušen.
- Je pouze slabá baterie.
- Je porucha na relé startéru.
Nejčastější příčinou bývá právě vadné relé startéru, protože jeho mechanická část je namáhána při každém startování. Relátkem při startování protéká do startéru velký proud, což má negativní vliv na jeho životnost.
Bohužel, většinu relátek montovaných do motocyklů nelze rozdělat a opravit, tudíž je nutná výměna kus za kus. Multimetrem relé jednoduše změřit nelze, protože potřebujeme vědět, zda silový okruh relátka dokáže stále pracovat s požadovanou velikostí proudu pro startování. A k takovému měření multimetr nestačí.
Nejjednodušší varianta, jak vyloučit či identifikovat závadu v relátku, je půjčit si jiné relé stejného typu od kamaráda (zapojení a druhy relátek se liší) a zaměnit jej.
Další, avšak neodbornou variantou, je spojit přívodní kabel startéru s baterií na krátko, tj. startovací relé z obvodu vyřadit a otestovat tak „napřímo“ funkčnost startéru, elektroinstalace a kapacitu baterie. Pokud se startér rozběhne, je čas na výměnu startovacího relé. Pokud se nerozběhne, je třeba důkladně projít elektroinstalaci a zkontrolovat všechny kontakty a startér.
|