|
Odpovídá:
Milan Štumpa, vedoucí servisu motocyklů Yamaha/Suzuki/KTM firmy Ymoto, Praha 4 -Braník
Nejdřív jsem skutečně, i přes to tvoje "OK", podezříval opravdu nejspíš tu baterku. Pak jsem si všiml, že píšeš, že motorka celý den jezdila, a teprve pak šlo špatně startovat. Pokud to není baterkou, je docela dobře možné, že je závada v dobíjení. V tom případě není baterka vůbec, nebo dostatečně dobíjená, a motorka jezdí jen na baterku, která pochopitelně nemá pak dost sil na nastartování.
Cvaknutí způsobuje přitažení kotvy elektromagnetu v relé. Kotva pak propojí obvod, a do startéru teče proud z baterky. To ale způsobí pokles napětí v baterce, a pokud baterka není dostatečně "OK", neudrží kontakty v relé u sebe. Relé se tudíž rozpojí, do startéru přestane téct proud, ale tím pádem má baterka zas dost síly pro přitažení kotvy. Celý proces (přitažení kotvy, pokles napětí, rozpojení relé) se začne rychle za sebou opakovat, a tím vzniká ono cvakání.
Další možností by bylo, že by mohly být někde na baterce špatně dotažené kontakty (popřípadě jinde na cestě). Tím by mohl vznikat velký přechodový odpor, který by mohl mít stejné projevy, jako slabá baterie.
Zkus ze všeho nejdřív překontrolat dobíjení, pak dotažení a stav všech elektrických spojů, ev. zkus vzít baterku do servisu, kde mají zátěžový tester baterie.
|