|
Tahle otázka má dvě roviny odpovědí: technickou a legislativní.
Technicky nejde jen o výměnu samotných kol, ale tenhle zásah je o něco složitější. Zároveň s jinými koly totiž musíš vyměnit nebo dát pozor na všechny tyhle věci:
jiný řetězový převod - zhruba lze říci, že o kolik % jsou nová kola větší, o tolik% musí být větší i zadní rozeta
(nebo menší řetězové kolečko
delší řetěz - větší zadní rozeta bude velmi pravděpodobně vyžadovat i delší řetěz, ten původní bude nejspíš
krátký. A pozor na vodítka a napínáky, i tam se musí řetěz s jinou rozetou vejít.
jiný převod na tachometr - s velkými koly by se ti změnil i převod na tachometru a tachák a hlavně počitadlo
najetých kilometrů by ti ukazovaly nesmysly. Tohle jde vyřešit nejsnáze
cyklocomputerem.
přední brzda - přední kotouč je na enduru menší, takže budeš potřebovat zařídit, aby se třmen dostal na
menší průměr.
kola vs. blatníky - je třeba ověřit, jestli se větší kola vejdou pod blatníky i při plném propérování. Asi
nejjistější je půjčit si velká kola, rozpojit dole přepákování a zkusit max. zdvih, zda kolo
nechytá o podběh. Obdobně u předního kola. Nahrubo to lze zjistit třeba porovnáním dvou
fotek, nejspíš to vycházet bude, ale jistota je kulomet.
pérování - supermoto má kratší zdvihy pérování, s tím se ale asi budeš muset smířit. A mívají i tvrdší
pérování než endura, ale to možná půjde naklikat.
boční stojánek - je dost možné, že s velkými koly bude SM stojánek krátký.
Tak asi tolik mě napadá po technické stránce. Druhá věc se týká papírů, pokud bys to chtěl řešit. Tady bys musel zažádat dovozce, jestli ti dá papír, že tahle a tahle motorka a ten a ten VIN je schopná provozu s jinými koly. Pokud by ti to potvrzení dali, pak už stačí jen nechat si zapsat alternativní kola do TP, a nejspíš to bude chtít i techickou.
A ještě něco: pokud chceš enduro nastálo, tak prosím. Pokud ale přemýšlíš, že bys to přehazoval, jako přes týden SM a na víkend enduro, tak po získání cviku se výměna všech dílů dá stíhat asi za 40 minut, ale brzy dospěješ k názoru, že supermoto by mělo být takové načinčané a neomlácené, a začne ti vadit rasit ho v kamení a terénu, bude tě to podvědomě nutit jezdit při zdi. Z tohohle důvodu většina lidí nakonec skončí u dvou motorek.
Láďa
|